Doe eens gezonder tijdens de Ramadan: ‘Na een maand suiker en bladerdeeg kun je jezelf wel opvegen’

Doe eens gezonder tijdens de Ramadan: ‘Na een maand suiker en bladerdeeg kun je jezelf wel opvegen’

De zusjes Kharbouch willen mensen die vasten tijdens de Ramadan helpen om gezonder de maand door te komen, én daarbij verspilling tegen te gaan.

Wie: Rachida Kharbouch (1980) en Najima Kharbouch (1986), bloggers (Healthy Sisters)

Probleem: De islamitische vastenmaand ramadan gezond doorkomen

Oplossing: Stop met verspilling en het overmatig gebruik van loze koolhydraten, ga bewegen

‘Wij komen uit een groot gezin – onze ouders hebben elf kinderen gekregen. Bij ons thuis stond de tafel tijdens de ramadan altijd helemaal vol. Hoe ongezonder het eten op tafel, hoe beter. Mijn moeder was weken van tevoren al bezig voorraden loempia’s te maken en in te vriezen, ze maakte allerlei varianten chebakia, mierzoete Marokkaanse honingkoekjes, en pannekoekjes. En iedere avond stond de harira, Marokkaanse tomatensoep, op tafel. Dat is bij iedereen traditie, evenals zo’n volle tafel. En dat terwijl we vanuit het geloof redenerend verspilling juist zouden moeten tegengaan. Bovendien ben je na één kommetje harira al verzadigd, de tafel hóéft dus niet vol te staan. De ramadan staat nu weer voor de deur, zondag 5 mei gaat de vastenmaand van start. In onze blogs gaan we moslims die vasten nadrukkelijk meegeven dat de traditie van overdaad geen goede is. Normaal gesproken heten we de Healthy Sisters, tijdens de ramadan toveren we alles om tot de Fasting Sisters.

‘Een terugkerend probleem voor veel mensen in de ramadanmaand is obstipatie. Dat is het gevolg van te weinig voedingsstoffen en te weinig beweging. Als je een maand lang alleen suiker en bladerdeeg naar binnen werkt, kun je jezelf aan het einde van die maand wel opvegen. Daarom is het belangrijk om te blijven bewegen. Je hoeft niet plots een topsporter te worden, maar ga wel een half uur wandelen of fietsen, of gebruik YouTube-tutorials om thuis oefeningen te doen. Het zijn lange dagen, we mogen pas vanaf negen uur ’s avonds weer eten; gebruik die tijd dus voor wat extra beweging.

‘In de ramadan lopen we drie keer per week 10 kilometer. Je krijgt daar wel een droge mond van, maar door vlak voor etenstijd te gaan lopen, kunnen we bij thuiskomst gelijk ons vochttekort aanvullen. Na het hardlopen hoeven we alleen nog te douchen, daarna gaan we meteen aan tafel. Bovendien lopen we tijdens de ramadan in een langzamer tempo – het is niet de bedoeling om tijdens het vasten een persoonlijk record te rennen. Qua eten houden we deels vast aan de traditie, maar we geven er een gezonde draai aan. Bijvoorbeeld door de tomatensoep niet te binden met witte bloem, maar door volkoren gries of spelt te gebruiken. Dan hebben we ook meteen onze vezels binnen. Variatie is bovendien belangrijk, dus vervang de harira eens door bijvoorbeeld pompoensoep. Wij maken naast de soep ook altijd een ‘gewoon’ avondmaal, bijvoorbeeld kip uit de oven met veel groente. En vlak voor zonsopgang eten we een bakje havermout met fruit.

‘Als we bij familie het vasten verbreken, laten we de regels voor wat ze zijn. Op z’n tijd ongezond eten is namelijk ook gezond. We hopen iedereen te kunnen inspireren om tijdens de ramadan minder tijd in de keuken door te brengen, meer te bewegen en ruimte te maken voor bezinning en verbinding. Nodig bijvoorbeeld je niet-islamitische buurman of buurvrouw uit voor het verbreken van het vasten, de iftar. In de wereld waarin we nu leven is het belangrijk om met elkaar in contact te staan.’

Lilith Podcast: Transformerende woede met Soraya Chemaly

Lilith Podcast: Transformerende woede met Soraya Chemaly

Tegen alle verwachtingen in, een feminist

Tegen alle verwachtingen in, een feminist