‘Scholen kunnen kansenongelijkheid aanpakken’

In een open brief aan de Amsterdamse schoolbesturen spreken vier vwo-leerlingen hun wens uit dat die besturen zich harder maken voor gelijke kansen.

Wie: Kaoutar Rafiq (14 jaar) en Shajan Dosky (15 jaar), leerlingen 3 vwo (Amsterdam)

Beeld: Katja Poelwijk

Beeld: Katja Poelwijk

Het probleem: Er is te weinig oog voor kansenongelijkheid in het voortgezet onderwijs

De oplossing: Schoolbestuurders moeten meer aandacht besteden aan kansenongelijkheid zodat ze daar praktische oplossingen voor kunnen bedenken

Shajan: ‘In groep 8 heb ik een lager schooladvies gekregen voor de middelbare school dan had gemoeten. Ik werd naar de havo gestuurd terwijl alles erop wees dat ik eigenlijk naar het vwo kon. Zowel de uitslagen van de Cito-toets als mijn schoolresultaten. Toch besloot mijn leerkracht anders. Sterker nog, ze zei expliciet dat ik het vwo wel aankon maar dat ze mij het niet ‘kon geven’. Wat ze daar precies mee bedoelde, weet ik niet: ze heeft nooit een duidelijke reden gegeven waarom ze besloot af te wijken van de Cito-uitslag. Mijn vader heeft nog geprobeerd op haar in te praten, maar dat heeft niet geholpen.’

Kaoutar: ‘Uiteindelijk zijn we allebei naar De Nieuwe Havo gegaan. We zouden dan makkelijker kunnen doorstromen naar het vwo op het Hyperion Lyceum, omdat de scholen met elkaar samenwerken. Dat ging niet probleemloos. Op de havo kregen we namelijk geen Spaans, maar op het vwo wel. We moesten dus een heel jaar Spaans inhalen.

Shajan: ‘Inmiddels hebben we ons herpakt en de achterstand ingehaald, maar het had zo niet gehoeven als we gewoon direct naar het vwo hadden gemogen. Ik merk dat veel docenten en klasgenoten zich niet bewust zijn van het feit dat leerlingen met bijvoorbeeld een niet-westerse migratieachtergrond minder kansen hebben. Ik had het om eerlijk te zijn ook niet echt door, totdat ik in gesprek ging met mijn leraren en klasgenoten erover. Toen dacht ik wel even: oh, dat is mij dus ook overkomen! Daar schrok ik best wel van.’

Kaoutar: ‘We zien de kansenongelijkheid continu om ons heen bij vrienden en familie. Zo moest mijn zus naar het vmbo-t – waar ze alleen negens en tienen haalde – om daarna door te stromen naar de havo en uiteindelijk in de derde klas toegelaten te worden tot drie vwo. Zij moest dus driedubbel zo hard werken en twee jaar achterstand wegwerken. Dat doet iets met je, met je zelfvertrouwen. Ik vraag me bijvoorbeeld wel eens af of ik hier op school wel thuis hoor, terwijl ik wel goede cijfers haal.’

Shajan: ‘Ik zou willen dat schoolbesturen en leraren onze verhalen serieus nemen. Zij kunnen dan praktische oplossingen bedenken voor de problemen die er zijn. In Amsterdam is er nu een manifest getekend door de politieke partijen om kansenongelijkheid aan te pakken, maar de schoolbesturen doen nog niet mee.’

Kaoutar: ‘Op onze school is er gelukkig veel aandacht voor kansenongelijkheid. Toch zijn er soms dingen waardoor je erop gewezen wordt dat je ‘anders’ bent. Ik zou willen dat het verschil kleiner wordt. Daarom hebben wij een open brief geschreven aan de schoolbestuurders met een oproep om zich aan te sluiten bij dat manifest. Daarmee kunnen zij laten zien dat ze alle leerlingen serieus nemen. Eigenlijk zouden alle scholen in heel Nederland dat moeten doen.’

Vers Beton Live: de talkshow als podcast

Vers Beton Live: de talkshow als podcast

Wat is typisch Nederlands?

Wat is typisch Nederlands?